FORDELE VED TRAMPOLIN TRÆNING OG FITNESS

At hoppe trampolin bliver ofte markedsført som den bedste og mest effektive træning du kan deltage i! NASA anser at “hoppe trampolin er den mest effektive form for motion som mennesket er kommet på indtil nu”.  Trampolin er en skånsom træningsform, som toner muskler og forbedre koordinationen. Der findes et uendeligt antal fordele ved at BOUNCE.

KONDITIONSTRÆNING

KOORDINATION & SMIDIGHET

Et studie udført af NASA kom frem til, at 10 minutters trampolinhop er bedre cardiotræning end 33 minutters løb. Rapporten slog fast at “ for lignende niveauer af hjertefrekvens og syreforbrug, er effekten af den biomekaniske stimulans større ved hoppende end ved løb”. At BOUNCE på en trampolin stimulere desuden blodomløbet på en måde som medvirker til at frigive giftstoffer i kroppen.

At BOUNCE øger bevidstheden om din krop og din balanceevne samt koordination. Du lærer at styre koordinationen af både arme og ben mens du hopper og at justere positionen på din krop derefter. At forbedre din koordination og finmotorik kan hjælpe dig i andre sportsgrene, som også kræver koordination. Gymnaster og akrobater anvender trampoliner til at forbedre koordinationen og kropskontrollen i luften.

SKÅNSOM TRÆNING

Selvom trampolinhop giver en intensiv træning for muskler og ben, så absorberer trampolinen 80 procent af stødet. Til forskel fra løbning eller tennis, giver trampolinen din krop en alsidig træning som samtidig mindsker risikoen for ledskader, særligt i ankler og knæ. Detta er særdeles en fordel for bevægelseshæmmede personer eller personer som gennemgår en rehabilitering.

MUSKEL BETONING

Muskel betoning og smidighed forbedres og din fedtprocent reduceres ved regelmæssig hoppning. Gentagen anvendelse af en trampolin kan desuden hjælpe til at forbedre din holdning og din generelle muskelhelse. John Beer, olympisk træner for det britiske trampolinhold, siger: ”Dine stabiliseringsmuskler er næsten konstant engagerede mens du hopper, hvilket indebærer en strammere, stærkere mave og lænd”. Han er desuden enig i NASAs forskning, som hævder at anvende en trampolin hjælper til at forbedre hele kroppens styrke

BEDRE HELSE

Regelmæssigt trampolinhop bidrager til at øge kroppens forbrænding. Som en følge der af den øgede tyngdekraft på en trampolin, bliver selv dine celler stærkere. At BOUNCE hjælper også med til at øge aktiviteten hos imunforsvarscellerne, som holder kroppens naturlige forsvar højt og hjælper med til at mindske risikoen for sygdomme.

BENSKØRHED

At BOUNCE kan mindske risikoen for benskørhed, frakturer og osteoporos. Ved at udsætte skelettet for gentagende let belastning mens du hopper, hjælper du dine knogler til at blive stærkere. Knoglemineraltætheden forbedres desuden samtidigt. Trampolinen absorberer hovedparten af indvirkningen fra hoppet, så at dine knogler og led skånes når du træner.

MENTAL HELSE

At BOUNCE kan hjælpe til med at bekæmpe depression, angst og stress ved at øge mængden af endorfiner, som frigives i hjernen. Regelmæssig trampolinhop kan hjælpe dig til, at slappe af, give en bedre søvncyklus og mere energi. Træning på trampolin øger cirkulationen af syre i kroppen, hvilket gør dig mere alert og forbedre din mentale præstation formåen.